Contact Form

 

Karya

Ada dua perbezaan yang ketara di sini, melukis untuk diri dan melukis untuk kepuasan. Melukis untuk diri adalah melukis untuk kita meneruskan kehidupan iaitu untuk mendapatkan pendapatan, dengan itu aku juga perlu buat lukisan yang berunsurkan komersial di mana, apa yang pelanggan minat?, apa yang pelanggan suka?, apa yang membolehkan lukisan itu jual?



Warna.. bagi aku warna amat penting untuk menarik perhatian pelanggan, tak kira jenis lukisan apa pun. Ini aku membuat penilaian sepanjang pejalanan seni aku selama hampir 10 tahun. Secara purata warna-warna yang terang dan harmoni lebih banyak terjual dari yang sebaliknya. pemilihan subjek juga penting, orang suka tengok objek yang seimbang, tak buruk dan tak cantik.. maknanya sederhana. Yang penting sekali kehalusan dan kerajinan yang terpapar di atas kanvas tersebut membuat orang akan menghargai lukisan tersebut... maknanya apabila dia terpandang akan lukisan tersebut dia akan menghargai apa yang terpapar di atas kanvas tersebut kerana di situ ada semangat dan daya dari pelukis yang melukis karya tersebut.



Kalau kita nak lukis untuk kepuasan diri, bagi aku buat masa ni belum lagi sampai masanya.. melukis untuk kepuasan adalah melukis apa yang kita suka dengan tidak mementingkan apa yang orang suka. Lukisan yang semacam ini ada juga orang suka.. tapi secara purata ianya kurang sedikit mendapat perhatian, lainlah kalau aku dah betul betul menjadi aritist yang otai dan terkenal seluruhnya.

Total comment

Author

Latif Maulan

0   comments

Cancel Reply