Contact Form

 

karya lukisan yang ke 14



Lukisan ni belum pun diberi tajuk, aku mulakan hari ni dengan lapisan pertama. Memang sukar sikit nak berimaginasi sebab sudah biasa melukis menggunakan gambar-gambar yang aku rakam menggunakan digital kamera. Lukisan yang berimaginasi memerlukan daya ingatan yang kuat, daya ingatan seperti rakaman foto, semuanya kita kena ingat dalam kepala mengenai pencahayaan, bayang, warna dan sebagainya. Apa pun juga aku rasa kita memerlukan objek untuk dijadikan contoh untuk dilukis.

Lapisan pertama memang senang cuma sapukan Lapisan pertama memang senang cuma sapukan warna asas sahaja. Memang kerja melukis ni memerlukan kesabaran yang tinggi , kalau takde kesabaran memang susah nak siapkan lukisan ni, apatah lagi untuk menyiapkan lukisan yang memerlukan kehalusan sentuhan berus.

Mungkin dari pengamatan dari mata kasar kita tak dapat lihat lagi apa yang aku cuba lukis di sini. Warna biru muda tu, latarbelakang langit, kuning tu merupakan papan tanda iaitu ybjek utama yang perlu di beri perhatian dalam penghalusannya.

Dari sehari ke sehari aku nak buat journal ni ... setiap hari aku rasa aku perlu rakam apa yang aku buat dan hasilkan, cuma untuk rekod sendiri.

Aku menggunakan warna winsor and newton-winton oil colour, di kedai nangyang art supplies kat jalan petaling. Suka beli tiub besaar 200ml, boleh tahan lama dan banyak lukisan boleh dihasilkan, satu tiub RM 53.50. Banyak jenis dan harganya pula berbeza beza mengikut kualiti.








Total comment

Author

Latif Maulan

0   comments

Cancel Reply